Nyhed, 25. januar 2022
Træbyggeri skal fylde mere i undervisningen på erhvervsuddannelserne og de danske universiteter. Sådan lyder opfordringen fra foreningen Træ i Byggeriet og Kompetencecenter for Træbyggeri i forbindelse med, at en ny politisk aftale fastsætter rammerne for udmøntning af 200 millioner kroner til uddannelsesindsatser inden for grøn omstilling.
Regeringen har i slutningen af 2021 indgået en ny aftale med Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet om udmøntningen af en pulje til grøn efteruddannelse og opkvalificering. Aftalen kommer efter finansloven for 2021, hvor der blev afsat 100 millioner kroner årligt i 2021 og 2022 til opkvalificering og efteruddannelse inden for klimatilpasning og grøn omstilling.
Som en del af aftalen er aftalepartierne blandt andet blevet enige om at øget bæredygtighed og grøn omstilling skal skrives ind i erhvervsuddannelsernes formålsparagraf. Samtidig skal der afsættes i alt 54 millioner kroner til ni videncentres arbejde med at udarbejde og afprøve nye undervisningsforløb og materialer med fokus på bæredygtighed og grøn omstilling. Derudover skal videnscentrene bistå med kompetenceudvikling inden for bæredygtighed og grøn omstilling af undervisere på erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser.
Hos foreningen Træ i Byggeriet, der repræsenterer toneangivende danske byggevirksomheder med fokus på træ, glæder man sig over et øget fokus på klimaet i undervisningen. Her opfordrer man til, at der i høj grad bliver prioriteret en mere specialiseret viden om at bygge i træ:
- Træbyggeris store og bæredygtige potentiale er efterhånden velkendt i byggebranchen. Særligt i vores nabolande anvendes træ i byggeriet i en helt anden udstrækning, og herhjemme har byggesektoren også i stigende grad fået øjnene op for fordelene ved det fornybare byggemateriale. Men skal det store potentiale for alvor forløses, skal der større fokus på træbyggeri i undervisningen ikke alene på erhvervsuddannelserne, men også de danske universiteter, så vi kan få endnu mere specialiseret viden om træbyggeri, lyder det fra Træ i Byggeriets sekretariatsleder, Lauritz Rasmussen, som fortsætter:
- Cement og beton har traditionelt fyldt meget i byggeriet og fylder derfor helt naturligt meget på byggeuddannelserne – og omvendt, men nu er tiden moden til at ændre på de gamle byggevaner. Med det store fokus der er på bæredygtighed i dag og de ambitiøse klimamål, vi har både her i landet og internationalt, bliver vi simpelthen nødt til at tænke i nye baner. Det gælder i særdeleshed inden for byggeriet, som er en af de helt store klimasyndere, og derfor er der også et stort behov for nytænkning på byggeuddannelserne. Vi vil derfor opfordre til, at man i optimeringen af uddannelserne gør undervisning i træbyggeri til en obligatorisk del af skoleskemaet.
Udbredt mangel på undervisere
Det rådgivende ingeniørfirma MOE´s kompetencecenter for træbyggeri bakker op om Træ i Byggeriets opfordring. Centeret oplever nemlig en stigende interesse fra studerende, der på egen hånd forsøger at tilegne sig viden om træbyggeri, og ifølge projektleder Dagmar Øye er de fleste erhvervsuddannelser samt universiteter også interesserede i at få mere træ på byggeuddannelsernes pensum. Men en udbredt mangel på garvede eksperter gør det svært at finde undervisere til at stå for undervisning, projektvejledning og eksamination:
- Når vi i branchen mødes til konferencer og andre faglige arrangementer om træbyggeri, så er det ofte de samme personer og ’usual suspects’, der mødes. Der er nemlig ikke særlig mange eksperter her i landet med dyb og specialiseret viden om træ. Og de eksperter, der så er, er allerede godt beskæftiget på deres arbejde, hvor de ofte er blandt de få, der har erfaring med træbyggeri, forklarer hun og tilføjer, at manglen på træbyggeri i undervisningen er således gået hen og blevet cyklisk:
- Årsagen er ganske enkelt, at vi i Danmark har været for sent ude i forhold til at undervise og oplære den rette mængde specialister i træbyggeri. Vi har faktisk været så sent ude, at det efterhånden har udviklet sig til et cyklisk problem med mangel på både studerende og undervisere med specialiseret viden på området.
Skal den onde cirkel brydes, bør man ifølge Lauritz Rasmussen først og fremmest øge fokus på efteruddannelse i træbyggeri af de ingeniører og arkitekter, der i forvejen er på arbejdsmarkedet. Herudover skal især ingeniør- og arkitektuddannelserne på landets universiteter omlægges, så der kommer mere fokus på anvendelse af træ i byggeriet:
- Træ er så småt begyndt at fylde mere i universiteternes studieplaner. I 2019 besluttede Ingeniørhøjskolen på Aarhus Universitet eksempelvis at sammensætte sine bygningsingeniøruddannelser med større fokus på træbyggeri. Det er selvfølgelig positivt, at uddannelsesstederne selv tager initiativ, men skal dansk byggeri for alvor bidrage til de klimamål, vi har her i Danmark, så skal træbyggeri være en obligatorisk del af pensummet på alle universiteternes byggeuddannelser, og det kræver også handling fra politisk side af, lyder det slutteligt fra Lauritz Rasmussen.